Mercedes-Benz

Kompaktowy SUV o sportowych osiągach

Energiczne okrążenie toru wyścigowego albo weekendowa wycieczka w góry, ze sprzętem sportowym w bagażniku: nowe modele Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+ oraz GLA 45 S 4MATIC+ to mistrzowie wielu dyscyplin. W razie potrzeby te kompaktowe, wszechstronne pojazdy mogą popisać się dynamiką prowadzenia, która zaimponuje nawet właścicielom aut stricte sportowych.

Jedną z nowości GLA 45 i GLA 45 S, która w znacznym stopniu przyczynia się do niezrównanych wrażeń z jazdy, jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Zapewnia on selektywny rozdział siły napędowej pomiędzy tylne koła za pośrednictwem AMG TORQUE CONTROL. Efekt: moment obrotowy jest tu „elastycznie” kierowany do lewego i prawego koła, przy różnych przełożeniach, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność niezależnie od warunków. To rezultat zastosowania przeprojektowanego tylnego dyferencjału z dwoma sprzęgłami wielotarczowymi, które selektywnie dbają o dopływ momentu do każdego z kół. Kontrola jego rozdziału pomiędzy osiami odbywa się elektromechanicznie, nie tylko w oparciu o prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, ale także z uwzględnieniem różnic w prędkości obrotowej poszczególnych kół, aktualnego biegu oraz położenia pedału przyspieszenia. Układ elektromechaniczny pozwala na bardziej wyrafinowane, przede wszystkim szybsze, sterowanie niż elektrohydrauliczny. Kierowca GLA 45 ma do wyboru 5 lub 6 trybów jazdy, wpływających nie tylko m.in. na reakcję na gaz i działanie przekładni czy napędu 4x4, ale także na dźwięk układu wydechowego.

Najmocniejsza wytwarzana seryjnie 4-cylindrowa jednostka turbo na świecie

Zupełnie nowy silnik Mercedes-AMG o pojemności 2,0 litrów i mocy do 310 kW (421 KM) jest obecnie najmocniejszą wytwarzaną seryjnie 4-cylindrową jednostką turbo na świecie. Na tle poprzedniego motoru moc zwiększono nawet o 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy, z 475 do nawet 500 Nm.
Czterocylindrowy silnik występuje w dwóch wersjach mocy: podstawowej (285 kW/ 387 KM) oraz jako wariant S (310 kW/ 421 KM). Nowe kompaktowe SUV-y Mercedes-AMG mają sprinterskie osiągi: GLA 45 S 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy, a podstawowy GLA 45 4MATIC+ potrzebuje na to 4,4 sekundy. Maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do, odpowiednio, 270 oraz 250 km/h.
Nowa jednostka wyróżnia się natychmiastową reakcją na gaz. Z myślą o tym aspekcie starannie wyważono krzywą momentu obrotowego: jego maksymalna wartość 500 Nm (480 Nm w wersji podstawowej) jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (4750-5000 obr./min w wersji podstawowej). Dzięki tej konfiguracji inżynierowie Mercedes-AMG uzyskali charakterystykę oddawania mocy zbliżoną do silnika wolnossącego.
Jednostka korzysta z nowej turbosprężarki typu twin-scroll i przewodzi w swojej klasie także pod względem maksymalnej ciśnienia doładowania (2,1 bara). Po raz pierwszy otrzymała dwustopniowy wtrysk paliwa – bezpośredni, za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy, oraz do kolektora dolotowego. Do chłodzenia silnika wykorzystywane są dwie pompy cieczy chłodzącej (jedna, mechaniczna, odpowiada za głowicę, druga, elektryczna, za blok), tak by w miarę potrzeb różnicować docelową temperaturę tych komponentów.

Specyficzne komponenty w podwoziu

Za bazę dla wysokiej stabilności kierunkowej i dynamicznych własności w zakrętach – przy niewielkich przechyłach – służy nowe zawieszenie AMG. Jednocześnie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono komfort jazdy.W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny MacPhersona; specjalna geometria osi zmniejsza wpływ momentu obrotowego na prowadzenie. Tylne zawieszenie opiera się na osi wielowahaczowej, czterodrążkowej, i jest przymocowane do nadwozia z użyciem ramy pomocniczej, w sposób zapewniający wysoką sztywność skrętną.
GLA 45 korzysta z adaptacyjnych amortyzatorów AMG RIDE CONTROL z trzema trybami pracy, od komfortowej po sportową. Układ ten działa w pełni automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła do sytuacji na drodze. Dzieje się to w ciągu milisekund, bezstopniowo, z szeroką rozpiętością charakterystyk tłumienia. W rezultacie wzrasta zarówno poziom komfortu jazdy, jak i zwinność prowadzenia.
Wysokowydajny układ hamulcowy jest odporny na zmęczenie i zapewnia krótkie drogi hamowania. W wersji podstawowej z przodu pracują 4-tłoczkowe stałe, jednoczęściowe zaciski hamulcowe z tarczami o wymiarach 350 x 34 mm, natomiast z tyłu – 1-tłoczkowe zaciski pływające i tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać „puchnięciu” hamulców nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Szare zaciski hamulcowe zdobią białe litery „AMG”. Wariant S i wersję podstawową z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS wyposażono w jeszcze większy układ hamulcowyz 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami 360 x 36 mm z przodu. W tym przypadku zaciski są polakierowane na czerwono i opatrzone czarnym logo AMG.
Elektromechaniczny układ kierowniczy AMG z siłą wspomagania adekwatną do prędkości wspiera sportowy styl jazdy. Ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby pracy: bardziej „napięty” lub zrelaksowany. Sztywne mocowanie na zintegrowanym wsporniku jeszcze lepiej łączy układ kierowniczy z nadwoziem, zwiększając precyzję prowadzenia.

Wzmocnione nadwozie, atletyczny design

Projektanci Mercedes-AMG wszechstronnie wzmocnili nadwozie GLA 45. Jego sztywna konstrukcja tworzy najlepszą podstawę dla precyzyjnego zachowania na drodze i stabilnego prowadzenia kół. Pod silnikiem przykręcono lekką aluminiową płytę, zwiększającą sztywność skrętną przedniego pasa, a z przodu i z tyłu – celem dodatkowego zwiększenia sztywności – zastosowano ukośne rozpórki.
Również wygląd nowego GLA 45 jest pełen emocji: sportowe geny demonstrują długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, zwarta kabina i wydatne błotniki. Z profilu w oczy rzucają się 19- lub 20-calowe felgi (zależnie od wersji; opcjonalnie dostępne są także obręcze o średnicy 21 cali), a z tyłu – dwie okrągłe końcówki układu wydechowego „zatopione” w szerokim optycznie zderzaku z masywnym dyfuzorem.
Sportowe akcenty, system operacyjny MBUX oraz wysokiej jakości wykończenie kabiny GLA 45 współtworzą bliską, osobistą więź kierowcy z maszyną. Standardową tapicerkę ze skóry syntetycznej ARTICO i mikrofibry DINAMICA zdobią czerwone przeszycia. Ten sam kolor mają pasy bezpieczeństwa oraz pierścienie wokół otworów wentylacyjnych. W wariancie S sportowy charakter podkreślają żółte akcenty oraz standardowa kierownica AMG Performance obszyta skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA, zaopatrzona w specjalne przyciski AMG.