Mercedes-Benz

Daimler masowo inwestuje w „zielone” technologie

Tylko w ciągu następnych 2 lat Daimler zainwestuje 7 mld euro w rozwój „zielonych” technologii. Już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który wszystkie swoje modele zaoferuje zarówno z silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym. W 2017 roku Mercedes-Benz wprowadzi do produkcji pierwszy samochód zasilany energią z ogniw paliwowych z technologią plug-in - GLC F-CELL. Ponadto, koncern pracuje nad specjalną architekturą dla pojazdów z napędem elektrycznym.

Niedawno Mercedes-Benz zaprezentował nową generację silników wysokoprężnych, a w blokach startowych czeka już nowa rodzina jednostek benzynowych, która kolejny raz ustanowi wzorce efektywności i po raz pierwszy zostanie wyposażona w filtr cząstek stałych. Jej debiut nastąpi w 2017 r. W tym samym czasie wprowadzona zostanie 48-woltowa instalacja elektryczna, a do standardowej specyfikacji trafi prądnico-rozrusznik (alternator z funkcją rozrusznika). Pozwoli to na oszczędności w zużyciu paliwa zarezerwowane dotąd wyłącznie dla wysokonapięciowej technologii hybrydowej. Równocześnie Mercedes-Benz nieprzerwanie prowadzi ofensywę w segmencie hybryd plug-in: jeszcze w tym roku w salonach pojawią się modele GLC Coupé 350 e 4MATIC oraz E 350 e, czyli siódmy i ósmy Mercedes z hybrydowym napędem plug-in. Kolejny technologiczny skok nastąpi w roku 2017, wraz z prezentacją odnowionej limuzyny S 500 e: po raz pierwszy rozwój akumulatorów litowo-jonowych w połączeniu z inteligentnym zarządzaniem energią umożliwi przejechanie w trybie całkowicie elektrycznym dystansu ponad 50 km.

Tylko w ciągu następnych dwóch lat w badania i rozwój zainwestujemy 14,5 mld euro - a ponad połowę tego wydamy na »zielone« technologie. W przypadku samych aut osobowych mówimy o kwocie rzędu 5,4 mld euro” - mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe i rozwój osobowych Mercedesów. „Właściwie żaden inny producent nie oferuje porównywalnej gamy zelektryfikowanych pojazdów i tylu rozwiązań na polu elektrycznej mobilności. Nasza oferta sięga od miejskiego smarta przez samochody osobowe Mercedes-Benz aż po autobusy, autokary oraz ciężarówki marki Fuso. Krok po kroku zelektryfikujemy wszystkie serie modelowe osobowych Mercedesów”.

W kwestii rozwiązań na rzecz przyszłości mobilności Daimler świadomie nie decyduje się na jeden konkretny typ napędu, ale wybiera drogę współistnienia różnych technologii, optymalnie dopasowanych do potrzeb klientów i poszczególnych serii modelowych. Thomas Weber kontynuuje: „Klienci nie chcą poświęceń w rodzaju »mniej samochodu« - wręcz przeciwnie. Z tego względu kładziemy nacisk na zwiększanie efektywności dzięki zastosowaniu inteligentniejszych technologii - i konsekwentnie robimy to w przypadku każdej z naszych serii modelowych. Wszystkie wspomniane typy napędu - benzynowy, wysokoprężny, hybrydowy plug-in, elektryczny czy wodorowy - mają swoje uzasadnienie i szanse (na rynku)”.

Ścieżka nr 1: wysokowydajne silniki spalinowe

Kluczową wagę na swojej mapie drogowej w kierunku zrównoważonej mobilności Mercedes-Benz przywiązuje do optymalizacji nowoczesnych silników spalinowych. Szczególnie istotny wkład w dalsze ograniczenie zużycia paliwa w ramach całej floty pojazdów mają ekonomiczne, czyste i popularne - zwłaszcza w Europie - jednostki wysokoprężne. Nowa rodzina silników benzynowych po raz kolejny ustanowi wzorce w dziedzinie efektywności. Jej debiut nastąpi w 2017 roku. W tym samym czasie wprowadzona zostanie 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna, która pozwoli na oszczędności paliwa możliwe dotąd wyłącznie w przypadku wysokonapięciowej technologii napędu hybrydowego. Zintegrowany prądnico-rozrusznik (alternator z funkcją rozrusznika - ISG) oraz prądnico-rozrusznik z napędem pasowym (RSG) w dalszym stopniu przyczynią się do zwiększenia efektywności jednostek spalinowych. A to, co dziś jest standardem w silnikach Diesla, wkrótce będzie wykorzystywane również w benzynowych motorach Mercedes-Benz - mowa tu o filtrze cząstek stałych.

Ścieżka nr 2: największa gama hybryd plug-in będzie dalej poszerzana

Hybrydy plug-in reprezentują kluczowe rozwiązanie na drodze do lokalnie bezemisyjnej przyszłości motoryzacji. Dlaczego? Ponieważ oferują klientom to, co najlepsze w obu „gatunkach” samochodu: w mieście mogą poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym, a w trakcie długich podróży korzystają z zasięgu, jaki zapewnia im konwencjonalny silnik spalinowy. Hybrydyzacja sprawia również, że ten ostatni pracuje efektywniej, a dodatkowo pozwala zwiększyć osiągi i dynamikę auta.

Ofensywa Mercedes-Benz w segmencie hybryd plug-in postępuje pełną parą: po S 500 e, C 350 e (Limuzyna, Kombi oraz wersja z długim rozstawem osi na rynek chiński), GLE 500 e 4MATIC oraz GLC 350 e 4MATIC jeszcze w tym roku do dealerów dotrą modele numer siedem i osiem, czyli GLC Coupé 350 e 4MATIC oraz E 350 e. Połączenie skrzyni automatycznej 9G-TRONIC dla hybrydowego napędu plug-in oraz najnowszej generacji silników elektrycznych w modelu E 350 e przekłada się na wzorowe wyniki w zakresie zapotrzebowania na paliwo oraz najwyższy poziom komfortu jazdy i dynamiki. Kolejny znaczący skok technologiczny nastąpi w 2017 roku, wraz z premierą odnowionej limuzyny S 500 e: po raz pierwszy zasięg w trybie elektrycznym przekroczy wówczas 50 km. To zasługa zaawansowanych akumulatorów oraz dodatkowo zoptymalizowanej inteligentnej strategii zarządzania napędem.

Ścieżka nr 3: jako elektryczny pionier Mercedes-Benz rozwija mobilność wolną od dwutlenku węgla

Ograniczenie emisji CO2 we wszystkich kategoriach oferowanych pojazdów ma dla koncernu Daimler AG najwyższy priorytet. Ważną rolę odgrywa tu elektromobilność - już teraz firma oferuje szereg pojazdów elektrycznych, a kolejne modele z takim napędem są w drodze. „Inwestujemy znaczne środki w rozwój elektromobilności i jesteśmy przekonani, że rynek jest teraz (na nią) gotowy. Dzięki nowym pojazdom, które zaoferujemy, chcemy pokazać walory nowej koncepcji mobilności tym, którzy nie rozważali jeszcze zakupu samochodu elektrycznego”.

Ścieżka nr 4: mobilność jutra będzie elastyczniejsza i lepiej skomunikowana ze światem

Od wielu lat Daimler ewoluuje - z producenta samochodów staje się dostawcą mobilności. Nie koncentruje się już wyłącznie na samochodzie jako produkcie, ale również na usługach powiązanych z mobilnością.

Ładowanie może być proste: czy to w domu, za pomocą tzw. wallboxa, czy w czasie zakupów, w pracy, czy nawet na ulicy - możliwości zasilania pojazdów elektrycznych już dziś jest bardzo wiele. Wkrótce Daimler zaoferuje innowacyjne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli chodzi o ładowanie w domu: ładowarkę indukcyjną, która w 2017 roku rozpocznie rewolucję w zakresie wygody ładowania. Po raz pierwszy technologia ta znajdzie zastosowanie w odnowionej Klasie S 500 e. Nowości przewidziano też w przypadku tradycyjnego ładowania za pomocą kabla: od 2018 roku we wszystkich elektrycznych Mercedesach będzie stopniowo wprowadzane ładowanie bezpośrednie bazujące na standardzie CSS (Combined Charging System). Pozwoli to na szybkie ładowanie w miejscach publicznych, o znacznie wyższej mocy niż oferują ładowarki spotykane dzisiaj. 

Usługi Mercedes-Benz dla samochodów elektrycznych i z napędem plug-in obejmują montaż stacji ładowania wallbox, jak również ekskluzywne funkcje Mercedes me connect. Kolejnym aspektem strategii koncernu jest zaoferowanie nowych, innowacyjnych usług na rzecz elastycznej i usieciowionej mobilności. Pierwsza z nich - moovel - wyznacza najszybsze połączenie pomiędzy dwoma miejscami z uwzględnieniem wszystkich dostępnych środków transportu. Firma car2go, z ponad 1,3 mln klientów na całym świecie, jest wiodącą wypożyczalnią samochodów, a platforma mytaxi działa w 40 miastach Europy.