Mercedes-Benz

Miażdżący triumf Mercedesa

Czegoś takiego nikt nie mógł się spodziewać: Mercedes najpierw zdołał wprowadzić do ścisłego finału po jednym ze swych modeli w każdej z pięciu kategorii, a potem zdobył trzy z pięciu tytułów – w tym ten najważniejszy, Światowego Samochodu Roku 2015.

O ile w walce o tytuł World Luxury Car (wbrew pozorom oznacza to „Ekskluzywny Samochód Roku”) triumf Mercedesa S Coupe nie mógł być zaskoczeniem dla nikogo, zaś w kategorii Sportowy Samochód Roku (mimo że rywalami były dwa fenomenalne sportowe coupe – Jaguar F-Type i BMW M4) Mercedes AMG GT raczej wątpliwości nie budzi, o tyle walka o najważniejsze laury rozpaliła kibiców do białości. Bo w ścisłym finale po raz pierwszy znalazł się samochód amerykański, w dodatku iście ikoniczny – Ford Mustang `2015 – przełamując dotychczasową niezdolność producentów z USA do stworzenia auta zdolnego konkurować z europejskimi rywalami w dziedzinie nie tylko mocy i legendy, ale również jakości i własności jezdnych (a nowy Mustang pod każdym względem zalicza się do absolutnej elity światowej).

Już samo to wystarczyło, by zainteresowanie finałem Konkursu było ogromne. Jednak w ostatecznej batalii znakomity Mustang był tylko tłem dla pozostałych dwóch konkurentów: Mercedesa klasy C i Volkswagena Passata. Ten ostatni zdążył od premiery w październiku 2014 r. zdobyć właściwie wszystkie tytuły na świecie. I nic dziwnego, bo jest samochodem perfekcyjnym, dopracowanym do poziomu absolutnej doskonałości – zarówno technicznej, jak estetycznej, jakościowej i dynamicznej. Jednak to wcielenie ideału motoryzacyjnego uległo w bezpośrednim pojedynku ogromnemu ładunkowi emocjonalnemu, jaki do świata motoryzacji wniósł nowy Mercedes klasy C – poza znakomitym dopracowaniem, wspaniałym designem i świetną jakością.

Podczas zliczania punktów jurorzy WCA po prostu musieli wpisać wysokie oceny w kategoriach „Znaczenie rynkowe” oraz „Ładunek emocjonalny” – szczególnie wobec ostatniej dominacji samochodów Grupy Volkswagena fakt powrotu Mercedesa do gry i walki o klientów spoza swej tradycyjnej grupy docelowej miał gigantyczne znaczenie. W europejskim konkursie na Samochód Roku (COTY) Passat nie dał szans Mercedesowi – ale ponieważ w konkursie WCA głosują także bardzo liczni przedstawiciele rynków o nieco innym pojmowaniu ról aut klasy nazywanej w Europie średnią, perfekcja Volkswagena nie miała szans w porównaniu z prestiżem wreszcie znakomitego produktu (przepraszam za to słowo, ale w sumie do tego się to sprowadza) Mercedesa. Wreszcie produktu premium w klasie premium.