Mercedes-Benz

Nowy Mercedes-AMG GT R: zrodzony w „Zielonym Piekle”

Z najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie prosto na
drogi - tak narodził się Mercedes-AMG GT R. Nigdy wcześniej inżynierowie
z Affalterbach nie zmieścili tylu rozwiązań ze świata motorsportu w
jednym seryjnym samochodzie. Układ napędowy transaxle, silnik V8 biturbo
o mocy 430 kW (585 KM), kompleksowo zmodyfikowane zawieszenie, nowa
aerodynamika i inteligentna lekka konstrukcja zapewniają wybitnie
sportowe doznania z jazdy. Ekskluzywny lakier „AMG green hell magno” już
od pierwszej chwili nie pozostawia wątpliwości co do korzeni nowego AMG
GT R - modelu, który większość swojej fazy prototypowej spędził w
„Zielonym Piekle”, czyli na Północnej Pętli legendarnego toru
Nurburgring.

Poszerzone przednie i tylne nadkola pozwoliły zwiększyć rozstaw kół dla jeszcze lepszej przyczepności i wyższych prędkości w zakrętach. Nowy przedni pas z elementami aktywnej aerodynamiki, duże tylne skrzydło oraz nowy tylny pas z podwójnym dyfuzorem zwiększają wydajność aerodynamiczną i pomagają w zapewnieniu optymalnej przyczepności. Także lekkie, kute felgi, seryjnie „obute” w opony torowe, zaprojektowano pod kątem maksymalnej dynamiki jazdy. To samo odnosi się do innych nowości, takich jak skrętna tylna oś, system kontroli trakcji z 9 trybami działania czy regulowane zawieszenie z dodatkowym sterowaniem elektronicznym. Z zewnątrz unikalny charakter AMG GT R podkreśla nowy wlot powietrza AMG Panamericana - jego charakterystyczne, pionowe poprzeczki po raz pierwszy pojawiły się w wyścigowym Mercedesie-AMG GT3 dla prywatnych zespołów, a teraz debiutują w seryjnym wozie ze stajni AMG.

Mercedes-AMG poszerza gamę swoich topowych aut sportowych o nowe coupe AMG GT R. „Nasza sportowa marka AMG wywodzi się ze świata sportów motorowych i od chwili narodzin nieprzerwanie mierzy się w wyścigach. Jej geny doskonale widać w nowym AMG GT R i bogactwie innowacyjnych rozwiązań, jakie w nim zaszczepiliśmy. To kolejny dowód na bliską współpracę naszych inżynierów od samochodów wyścigowych oraz aut seryjnych” - powiedział prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.

„Nowy AMG GT R to jeszcze wyższy poziom osiągów”. Stworzyliśmy seryjny wóz, który ma wyścigowe geny i mnóstwo innowacyjnej technologii, a swojemu kierowcy oferuje niezrównane doznania z jazdy - i każdym zmysłem pozwala poczuć nasze sportowe korzenie. To połączenie dynamiki jazdy naszego wyścigowego AMG GT3 z codzienną użytecznością AMG GT. Ci, którzy mają benzynę w żyłach, będą pod wrażeniem niezrównanych przyspieszeń poprzecznych i wzdłużnych, precyzji prowadzenia oraz sensacyjnego poziomu przyczepności. Zmodyfikowaliśmy wszystkie podzespoły odpowiedzialne za osiągi, a później w inteligentny sposób złączyliśmy te modyfikacje w imię maksymalnej dynamiki jazdy” - mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Trzeci członek rodziny AMG GT stanowi jednocześnie zapowiedź nowej gamy modelowej Mercedes-AMG. Zaopatrzony w pionierskie rozwiązania, AMG GT R został zaprojektowany z mocnym naciskiem na jazdę torową. Jego rozwój w dużej mierze bazował na licznych doświadczeniach zgromadzonych przy projektowaniu wyścigowego AMG GT3 dla prywatnych zespołów oraz podczas startów w niemieckich mistrzostwach aut turystycznych German Touring Car Masters. Wartości takie jak sprint do „setki” w ciągu 3,6 s i maksymalna prędkość 318 km/h, połączone z niezrównanym poziomem dynamiki jazdy, bez wątpienia przełożą się na doskonałe czasy okrążeń na torach wyścigowych. Już sam nowy, ekskluzywny lakier „AMG green hell magno” wizualnie nawiązuje do „Zielonego Piekła” - jak często mówi się o legendarnej Północnej Pętli toru Nurburgring, i podkreśla wyścigowe korzenie modelu. Wyśrubowane, torowe osiągi AMG GT R to zasługa połączenia inteligentnej lekkiej konstrukcji z elementami z włókien węglowych i aluminium, specjalnych usztywnień nadwozia, wzmocnionego silnika V8 biturbo z odpowiednio zmodyfikowaną 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową, innowacyjnej aerodynamiki z elementami aktywnymi oraz nowego zawieszenia ze skrętną tylną osią i łożyskami sferycznymi (uniball).

Koncepcja zamontowanego z przodu, cofniętego w stronę kabiny silnika i skrzyni biegów przy tylnej osi (tzw. układ transaxle), sprawdzona w „cywilnych” wydaniach AMG GT oraz AMG GT S, przekłada się na korzystny rozkład mas (47,3% przypada na przód, 52,7% na tył). W połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości zapewnia to ekstremalnie zwinne prowadzenie i pozwala osiągać wysokie prędkości w zakrętach. Ze stosunkiem masy do mocy własnej o wartości 2,66 kg na 1 KM Mercedes-AMG GT R zajmuje czołowe miejsce w swoim segmencie.

Bliska współpraca stylistów z ekspertami od aerodynamiki

Inżynierowie od aerodynamiki i projektanci pracowali nad rozwojem nowego AMG GT R ramię w ramię, intensywniej niż kiedykolwiek. Idiom projektowania AMG, kryjący się za hasłem „Dynamicznej prezencji”, stwarza podstawy dla ekspresyjnej, wyrazistej stylizacji. Forma podąża tu za funkcją, a funkcja wspiera formę: za wszystkimi elementami stoją korzyści techniczne, a każdy z nich przyczynia się do większej dynamiki jazdy. Specjaliści od aerodynamiki sprawili, że życzenia designerów stały się rzeczywistością. Ta współpraca doprowadziła do opracowania innowacji, która oczekuje właśnie na przyznanie patentu.

Design AMG GT R ucieleśnia zmysłową przejrzystość. Poza atletycznie wyrzeźbionym nadwoziem i elementami zarezerwowanymi dla samochodów torowych uwagę przyciąga tu nowa osłona chłodnicy AMG Panamericana. Również ten unikalny element pochodzi ze świata motorsportu i świętuje swój debiut w aucie seryjnym właśnie w nowym AMG GT R. Piętnaście chromowanych, pionowych poprzeczek to widok znany już z wyścigowego AMG GT3, ale nie tylko - inspiracją dla nowego wlotu powietrza był grill Mercedesa 300 SL (typoszereg W 194), który w 1952 roku wygrał owiany legendą wyścig Panamericana w Meksyku.

Niepohamowany ciąg jeszcze podczas postoju: przedni pas

Nisko osadzony przedni pas i pochylona osłona chłodnicy tworzą charakterystyczne wrażenie rekiniego nosa i sprawiają, że AMG GT R zdaje się zawieszony jeszcze bliżej asfaltu. Ten sam kształt pozwala obniżyć punkt ciśnienia zwrotnego, poprawiając przepływ chłodzącego powietrza i efektywność aerodynamiczną samochodu. Wyprofilowany niczym grot strzały przedni pas podkreśla dynamizm nowego AMG GT R - i manifestuje jego niepohamowany ciąg, nawet podczas postoju. Kompletnie nowy design zderzaka, oparty na charakterystycznej stylizacji modeli Mercedes-AMG, potęguje optyczną szerokość samochodu. Rozstawione po bokach wloty powietrza przypominają kształtem silniki odrzutowe i zapewniają odpowiedni do zwiększonych wymagań „oddech” dla układu napędowego AMG GT R. Z tego powodu każdy z nich zamiast kratek wypełniają tylko dwie aerodynamicznie ukształtowane listwy, bez strat doprowadzające powietrze do chłodnic.

Szeroki przedni splitter ogranicza unoszenie przedniej osi, a dodatkowe kurtyny powietrzne po bokach „uspokajają” przepływ powietrza i obniżają współczynnik Cd nowego AMG GT R. Wąskie, pionowe otwory prowadzą powietrze do nadkoli i optymalizują jego przepływ w tej części nadwozia. Aby zapewnić korzystny dopływ powietrza do podwójnych chłodnic przy nadkolach, zastosowano unikalne osłony nadkoli ze specjalnymi szczelinami.

Gotowy do startu: design wnętrza

Aby zapewnić kierowcy nowego AMG GT R wzorowe warunki do jazdy, także w kabinie pojawił się szereg dodatków inspirowanych światem sportu motorowego. Do standardowego wyposażenia należą niezwykle lekkie, regulowane ręcznie kubełkowe fotele AMG, pokryte mieszanką skóry nappa i mikrofibry DINAMICA. Na życzenie, jako bezpłatna opcja, dostępne są sprawdzone siedzenia AMG Performance. Szczególną pozycję nowego AMG GT R podkreślają opcjonalne żółte pasy bezpieczeństwa, wskaźniki z żółtymi akcentami, pakiet AMG z elementami pokrytymi lakierem fortepianowym oraz specjalne instrumenty - takie jak pokrętło AMG TRACTION CONTROL.

Szeroka optycznie deska rozdzielcza zwraca uwagę motywami lotniczymi - efekt ten wzmacniają cztery otwory wentylacyjne umieszczone pośrodku i dwa dodatkowe po bokach. Wysoko poprowadzona linia okien, „wklęsły” kształt boczków drzwi oraz dynamicznie wyprofilowana, szeroka konsola środkowa w połączeniu z nisko zamocowanymi fotelami sprawiają, że kierowca AMG GT R czuje się całkowicie zintegrowany z kokpitem samochodu. Design konsoli środkowej przywodzi na myśl wlot powietrza NACA, a użyte do jej wykończenia autentyczne materiały nie pozostawiają wątpliwości - nowy sportowiec z Affalterbach ma wiele wspólnego z motorsportem. Przywiązanie projektantów do szczegółów zdradza choćby ułożenie przycisków na konsoli AMG DRIVE UNIT, przypominające układ cylindrów w silniku widlastym.

Standardowe wyposażenie AMG GT R obejmuje nowy pakiet AMG Night wnętrza z manetkami zmiany biegów, wykończeniem kierownicy, listwami progowymi i belką w bagażniku w kolorze lśniącej czerni, która koresponduje z seryjnym pakietem elementów ozdobnych pokrytych lakierem fortepianowym. Na życzenie nabywcy mogą zamówić wykończenie z czarnego włókna węglowego.

Komfort i zwinność: dynamiczne mocowania silnika oraz przekładni

Dynamiczne mocowania silnika oraz przekładni również należą do standardowego wyposażenia AMG GT R. W przypadku zespołu napędowego w układzie transasxle poduszki jednostki napędowej i skrzyni biegów pełnią szczególnie ważną funkcję. Miękkie zwiększają komfort jazdy, skuteczniej izolują bowiem od hałasów i wibracji. Dla precyzji i zwinności prowadzenia korzystniejsze są jednak poduszki o twardszej charakterystyce.

Mercedes-AMG pogodził te sprzeczne warunki, stosując dynamiczne mocowania silnika i skrzyni - ich sztywność jest regulowana w trybie ciągłym i niemal bezzwłocznie w zależności od aktualnych warunków jazdy. Proces ten nadzoruje specjalna jednostka sterująca, rozpoznająca styl prowadzenia auta pojazdu na bazie danych z magistrali CAN. Połączono ją z elektronicznie sterowanym tylnym dyferencjałem o zwiększonym tarciu. Efekt: optymalnie zbalansowana dynamika jazdy. W implementacji tej technologii inżynierowie Mercedes-AMG poszli o krok dalej: mocowania silnika i skrzyni sterowane są niezależnie od siebie. Zaletą tego innowacyjnego rozwiązania jest znaczna poprawa precyzji prowadzenia oraz dynamiki poprzecznej.

Autentyczny, rasowy dźwięk: sportowy wydech AMG Performance

Specjalnie opracowany układ wydechowy nie tylko generuje prawdziwy dźwięk samochodu wyścigowego, ale w porównaniu z AMG GT S pozwolił też zaoszczędzić około 6 kg masy własnej. To zasługa zastosowania cienkościennej stali do produkcji przedniej części wydechu i tytanowego tylnego tłumika.

Szeroka, centralnie umieszczona końcówka układu wydechowego i jej heksagonalny kształt podkreślają torowy charakter nowego coupe z Affalterbach. Dwie kolejne końcówki zlokalizowano po lewej i prawej stronie tylnego dyfuzora. Ich nakładki - zupełnie jak w autach wyścigowych - mają osłony z włókien węglowych, chroniące dyfuzor przed wysokimi temperaturami. Standardowo układ wydechowy dysponuje dwiema aktywnymi klapami, mającymi bezpośredni wpływ na brzmienie AMG GT R.

Klapy wydechu otwierają się i zamykają zależnie od wybranego trybu AMG DRIVE SELECT, można też sterować nimi osobno, za pomocą przycisku na konsoli AMG DRIVE UNIT. W ustawieniach Comfort i Sport basowy dźwięk widlastej „ósemki” zestrojono z myślą o wyższym komforcie jazdy. Tryby Sport+ i RACE uwalniają z kolei ścieżkę dźwiękową AMG GT R w najbardziej emocjonującym wydaniu.