Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY – perfekcyjne połączenie auta rekreacyjnego i na co dzień

Mercedes-Benz prezentuje nowe, atrakcyjne modele w segmencie kompaktowych kamperów i rekreacyjnych vanów: Marco Polo oraz Marco Polo ACTIVITY.

Każdy z nich oferuje dynamikę, komfort oraz ekonomikę porównywalne z osobowymi Mercedesami – a przy tym nadaje się zarówno na dalekie wojaże, jak i do codziennej jazdy po mieście. Kompaktowy kamper Marco Polo z kompletnie wyposażoną kuchnią łączy maksymalną funkcjonalność ze znakomitym komfortem i wyrafinowanym designem. W jego wnętrzu panuje atmosfera nowoczesnego salonu, wzbogacona wieloma pomysłowymi detalami. W wygodnych warunkach może spać tu do czterech osób. Do napędu auta służy wydajny, nowoczesny 4-cylindrowy silnik wysokoprężny w trzech wersjach mocy, napędzający koła tylnej lub obu osi. Kompaktowy pojazd rekreacyjny Marco Polo ACTIVITY wyróżnia się niespotykaną wszechstronnością. Elastycznie zorganizowane wnętrze, komfortowe miejsca do spania (nawet dla pięciu osób), pięć odmian silnikowych i trzy warianty napędu – model można dopasować do zróżnicowanych potrzeb. To idealna, całoroczna propozycja dla młodych rodzin oraz miłośników aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Ofertę obu aut uzupełniają jeszcze bardziej uniwersalne, czteronapędowe wersje 4MATIC.

Perfekcyjne połączenie wypoczynku i przydatności na co dzień

Modele Marco Polo oraz Marco Polo ACTIVITY w perfekcyjny sposób łączą turystyczny charakter z codzienną eksploatacją. Kompaktowe wymiary karoserii (514 cm długości i 193 cm szerokości) i elektromechaniczne wspomaganie kierowcy ułatwiają manewrowanie, a przy okazji zapewniają imponującą jak na pojazd tej klasy zwinność. Ograniczona wysokość nadwozia (198 cm) pozwala z kolei bez obaw wjeżdżać do wszystkich standardowych garaży, korzystać z parkingów podziemnych i wielopoziomowych oraz myjni. To samo dotyczy wersji 4MATIC – kompaktowa architektura napędu na obie osie oznacza, że wysokość auta jest taka sama jak innych odmian.
 
Liczne innowacyjne systemy wspomagające zapewniają wzorowy poziom bezpieczeństwa. Oba modele są standardowo wyposażone w asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist oraz układ monitorujący zmęczenie kierowcy ATTENTION ASSIST. Lista opcji obejmuje m.in. wspomaganie parkowania Active Parking Assist, system antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST, monitor pasa ruchu Lane Keeping Assist oraz inteligentny system oświetlenia LED-owego ILS – większość z tych elementów jest po raz pierwszy dostępna w segmencie kompaktowych kamperów i aut rekreacyjnych.

Marco Polo – niezależność w nowym stylu

Marco łączy imponującą funkcjonalność z wyszukanym designem i ustanawia nowe standardy w segmencie. Ma w pełni wyposażoną kuchnię, garderobę zlokalizowaną po lewej stronie kabiny, zamocowaną z tyłu kanapę/łóżko, obrotowe przednie fotele, składany, przesuwny stół oraz łóżko dachowe. Przytulne wnętrze wykończono w eleganckim kontraście jasnych i ciemnych odcieni. Nowoczesny design, oferowane w standardzie pokrycie podłogi inspirowane pokładami jachtów oraz nastrojowe oświetlenie diodowe zapewniają wysokiej klasy atmosferę, potęgują poczucie przestronności i pozwalają poczuć się jak w domu.
 
Do wyposażenia Marco Polo należy moduł kuchenny, składający się z dużej, samozamykającej się szuflady, dwóch mniejszych, samozamykających się szuflad oraz dużego schowka z przesuwnymi drzwiami. Większa szuflada oferuje wystarczającą ilość miejsca do przechowywania naczyń kuchennych lub pożywienia. Mniejsze można otwierać nawet po rozłożeniu łóżka. Dwa palniki gazowe i zlew zasłaniają osobne pokrywy,  które w razie potrzeby mogą służyć jako praktyczne powierzchnie, na przykład do przygotowywania posiłków. Wykonano je z łatwego do czyszczenia szkła – gdy są podniesione, przepuszczają światło dostające się przez okno. Aneks kuchenny jest też wyposażony w lodówkę kompresorową o pojemności 40 l i temperaturze chłodzenia do -20 st. Celsjusza. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 l, a na ścieki – 40 l. Oba są więc znacznie większe niż w poprzedniku.
 
Aby wygospodarować dodatkową przestrzeń, rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem jest przymocowany do modułu kuchennego i przesuwa się na szynie. Zmieszczą się przy nim nawet cztery osoby – dwie na kanapie, a dwie na przednich fotelach, które można obracać (siedzenie kierowcy o 140 stopni, siedzenie pasażera o 180 stopni). Po złożeniu stół zajmuje pionową pozycję obok kanapy. W tylnej części kabiny podróżujący mają do dyspozycji dużą garderobę z przesuwnymi drzwiami, drążek na wieszaki oraz podświetlane, składane lustro ze schowkiem. Podświetlenie obejmuje również wnętrze szafy i włącza się automatycznie po odsunięciu jej drzwi.
 
Marco Polo oferuje dodatkowe udogodnienia w postaci górnych schowków nad tylną kanapą i pojemnej szuflady pod nią (szufladę można zdemontować). Każdy, kto potrzebuje dodatkowej przestrzeni bagażowej, może zamontować dodatkowy bagaż na dachu. Dwie szyny mocujące zintegrowane z powłoką dachu pozwalają na przewożenie nart, boksów dachowych, a nawet dużego sprzętu sportowego, takiego jak kajaki.

Wyjątkowy komfort podróży i snu

Dwuosobową tylną kanapę można przesuwać na szynach. Jej elektropneumatycznie pompowane poduszki zapewniają skuteczne podparcie boczne, a dzielone oparcie ma osobną, elektryczną regulację po obu stronach. Za naciśnięciem przycisku w jednej chwil kanapa zamienia się w pojedyncze łóżko o wymiarach 2,03 na 1,13 m. Elektropneumatyczny system automatycznie spuszcza powietrze z bocznych poduszek i podnosi siedzisko, chowając klamry pasów bezpieczeństwa, które mogłyby zakłócać sen. Obracane do góry przedłużenie łóżka można zamienić w wygodny zagłówek.
 
Kolejne łóżko kryje się w rozkładanym dachu. Wysokiej jakości materac piankowy o wymiarach 2,05 na 1,13 m opiera się na listwowym stelażu ze specjalnych, sprężystych elementów, zapewniających komfortowy sen na całej powierzchni. Do przedniej krawędzi łóżka można przymocować siatkę ochronną dla dzieci.
 
Podnoszony dach, wykonany z tworzyw wzmacnianych żywicą (GFRP) i zaopatrzony w harmonijkę z nieprzeźroczystej, wodoodpornej tkaniny, może być na życzenie doposażony w nowo opracowany, wyjątkowo cichy napęd elektryczny. Dzięki innowacyjnemu, nożycowemu systemowi podnoszenia tylna część dachu unosi się wyżej niż w poprzednim modelu, zapewniając znacznie więcej przestrzeni na nogi. Dopracowano też system składania konstrukcji.
 
Marco Polo standardowo dysponuje również elektrycznie otwieranym oknem po prawej stronie z tyłu oraz przyciemnianymi szybami i roletami w tylnej części pojazdu. Kabinę można całkowicie zasłonić przed światłem, korzystając z zasłon przednich szyb bocznych oraz szyby czołowej.
 
Dodatkową niezależność zapewniają dwa krzesła kempingowe i stół do użytkowania na zewnątrz. Podczas podróży są one schowane w torbie mieszczącej się pod przedłużeniem łóżka. By zapewnić cień w słoneczne dni, nad przesuwnymi drzwiami można dodatkowo rozłożyć markizę, która teraz jest demontowana – to nowość w segmencie. Nie trzeba wozić jej w samochodzie przez zimowe miesiące.
 
Korzystanie z przestrzeni bagażowej ułatwia osobno otwierana tylna szyba, umożliwiająca załadunek drobnego bagażu bez konieczności podnoszenia pokrywy bagażnika lub wpuszczenie do wnętrza świeżego powietrza, a także elektrycznie przesuwne drzwi boczne oraz elektrycznie sterowana klapa EASY-PACK – wszystkie te elementy dostępne są na życzenie.

Niespotykany komfort także w kokpicie

Również pod względem komfortu kierowcy Marco Polo reprezentuje zupełnie nowy poziom. W pierwszej kolejności uwagę zwracają tu: centralny, wolnostojący ekran, wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz łopatki zmiany biegów i dźwignia DIRECT SELECT w przypadku modeli ze skrzynią automatyczną, a także innowacyjny panel, pozwalający sterować wszystkimi funkcjami telematyki dotykowo, tak jak smartfonem. Marco Polo dysponuje też nową aplikacją „Mercedes-Benz Touch”, dzięki której system multimedialny COMAND można obsługiwać z dowolnego miejsca w kabinie.

Wydajność i dynamiczny komfort jazdy – na równi z autami osobowymi.

ównież pod względem dynamiki i wydajności nowe Marco Polo reprezentuje poziom modeli osobowych. Do jego napędu służy ultranowoczesny, 4-cylindrowy silnik Diesla, dostępny w trzech wersjach mocy (100 kW, 120 kW oraz 140 kW). Marco Polo 200 d osiąga moc 100 kW (136 KM) i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana 220 d generuje 120 kW (136 KM) i 380 Nm, a pod względem zużycia paliwa – średnio jedynie 6,0 l/100 km – jest absolutnym liderem w klasie. Topowa wersja silnikowa o mocy 140 kW (190 KM) i imponującym maksymalnym momencie obrotowym - 440 Nm – zużywa zaledwie 6,2 l/100 km.
 
Wszystkie trzy odmiany dostępne są też z napędem na obie osie 4MATIC, zapewniającym wzorową trakcję niezależnie od warunków na drodze. Za pośrednictwem centralnego dyferencjału moment obrotowy jest kierowany do przednich i tylnych kół w proporcji 45:55. Za dystrybucję siły napędowej odpowiada elektroniczny system 4ETS, współpracujący z układami ESP® i kontrolą trakcji ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno je przyhamuje i w ciągu pojedynczych milisekund skieruje moment obrotowy do kół o lepszej trakcji. W ten sposób działanie 4ETS odpowiada zastosowaniu trzech blokad dyferencjałów. Technologia ta, wykorzystywana również w SUV-ach Mercedesa, pozwala ograniczyć przyrost masy własnej, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo i komfort.
 
Inne niespotykane w segmencie kamperów elementy to system trybów jazdy AGILITY SELECT z czterema programami oraz zawieszenie AGILITY CONTROL ze zmiennym tłumieniem nierówności, dostosowanym do warunków na drodze.
 
Nowy design i innowacyjne technologie nie wpłynęły na cenę Marco Polo – równie atrakcyjną, co w przypadku poprzednika. W Polsce model kosztuje od 170 200 PLN netto.
 

Marco Polo ACTIVITY – wszechstronny van gotowy na każdą przygodę

Marco Polo ACTIVITY oferuje zupełnie nowe sposoby na pełne korzystanie ze swobody i spontaniczności. Zacznij dzień od podróży do biura czy odwiezienia dzieci do szkoły, a po południu przymocuj do bagażnika rower górski i ucieknij z miejskiej dżungli do najbliższego lasu. W weekend zabierz deskę surfingową i jedź na plażę z przyjaciółmi albo wybierz się z rodziną na plenerowy festiwal muzyczny. Nowy samochód rekreacyjny Mercedes-Benz zapewnia maksymalną elastyczność i wygodne miejsca do spania.
 
Marco Polo ACTIVITY jest standardowo wyposażony w trzyosobową kanapę z jednoelementowym oparciem i przedłużeniem pozwalającym korzystać z niej jako łóżka. Kanapa przesuwa się do przodu na szynach, dzięki czemu w jednej chwili można ponad dwukrotnie zwiększyć objętość bagażnika – choćby w celu przewiezienia desek surfingowych, paralotni, a nawet roweru. Każdy, kto potrzebuje jeszcze więcej miejsca, musi na przykład zmieścić nowo kupione meble, jako przestrzeń ładunkową może wykorzystać też podłogę pod łóżkiem – wystarczy wyjąć zamontowane tam dwie szuflady.
 
W celach noclegowych kanapę można łatwo zamienić w komfortowe łóżko o wymiarach 1,93 na 1,35 m, mieszczące do trzech osób. Dodatkowe, dwuosobowe miejsce do spania zapewnia łóżko dachowe, zamontowane pod rozkładanym dachem. Wyposażone w materac piankowy i specjalne elementy sprężynujące o wysokiej elastyczności, oferuje ono niespotykaną w segmencie wygodę snu.
 
Podobnie jak w Marco Polo, gdy luksusowe łóżko nie jest używane, może zostać podniesione i umocowane w przedniej części dachu. Osoby przebywające w kabinie mają wówczas do dyspozycji mnóstwo przestrzeni nad głowami, a dwie boczne szczeliny wentylacyjne doprowadzają do wnętrza dodatkową porcję świeżego powietrza. Tę samą funkcję spełniają standardowe uchylne tylne okna, które można otwierać i zamykać elektrycznie – to jedna z wielu unikalnych cech Marco Polo ACTIVITY w segmencie kompaktowych aut rekreacyjnych. Do wyposażenia seryjnego należą również zasłony tylnych szyb. Na życzenie dostępne są też nieprzeźroczyste zasłony pozostałych szyb, pozwalające kompletnie zaciemnić wnętrze. Można je zdjąć i wyprać.
 
Marco Polo ACTIVITY jest standardowo wyposażony w rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem, idealny do wspólnych posiłków przy złej pogodzie, a także uchwytem na butelkę i dwoma pojemnikami na kubki. Dodatkowe uchwyty na butelki, schowki oraz gniazda 12V (łącznie jest ich aż 5) rozlokowano w bocznych ścianach kabiny, w kokpicie oraz w bagażniku. Odpowiednie oświetlenie zapewnia zestaw czterech lampek do czytania w tylnej części przedziału pasażerskiego oraz dwie regulowane lampy diodowe przy łóżku dachowym.
 
Spędzenie słonecznego popołudnia w przyjemnym zacienieniu umożliwia opcjonalna markiza, rozkładana nad przesuwnym drzwiami. To kolejna nowość w segmencie aut rekreacyjnych. Markizę można zdemontować, nie trzeba więc wozić jej na pokładzie samochodu w sezonie zimowym.

Komfortowy kokpit z instalacją radiową w standardzie

Estetyczny, starannie wykończony kokpit Marco Polo ACTIVITY wyróżnia się wzorową ergonomią – kolumna kierownicy reguluje się w dwóch płaszczyznach i pozwala kierowcy dobrać wygodną pozycję, zwłaszcza na dalekich trasach. Na życzenie dostępna jest wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz dźwignią zmiany biegów DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany przełożeń dla modeli z przekładnią automatyczną. Luksusowe przednie fotele mają szeroki zakres ustawień i również sprzyjają komfortowej podróży. Na postoju można je obracać – na zewnątrz o 50, a do wewnątrz nawet o 180 stopni.
 
Seryjne wyposażenie Marco Polo ACTIVITY zawiera instalację radiową. Lista opcji obejmuje m.in. nawigację Becker® MAP PILOT oraz systemy multimedialne Audio 10 i Audio 15. Jednostka Audio 10 dysponuje interfejsem USB dla urządzeń mobilnych oraz gniazdem dla kart SD i współpracuje z większością formatów plików multimedialnych. Audio 15 zawiera dodatkowo kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 14,7 cm oraz interfejs dla odtwarzacza iPod®. System można połączyć z urządzeniem nawigacyjnym Becker® MAP PILOT.

Bezkonkurencyjna, przytulna atmosfera i niezrównana praktyczność

Funkcjonalność w wyszukanym stylu – oto wizytówka nowego Marco Polo. Wrażenie przestronności podkreśla porcelanowy odcień podsufitki i bocznych paneli. Siedzenia mogą być pokryte tkaniną Santiago w kolorze beżowym lub czarnym albo beżową skórą Lugano. Wytrzymałe, łatwe do utrzymania w czystości pokrycie podłogi przywodzi na myśl pokład jachtu, a jego tonacja kontrastuje z wybranym kolorem tapicerki – może być jasna lub ciemna.
 
Również meble są utrzymane w odcieniu porcelanowym, złamanym ozdobnymi dodatkami pokrytymi fortepianową czernią. Biegną one od aneksu kuchennego za fotelem kierowcy przez całą szerokość szafek aż do tylnego pasa, a z przodu mają swoją kontynuację na desce rozdzielczej. Tym samym część mieszkalna tworzy z kokpitem harmonijną całość. Przytulną atmosferę może dopełnić opcjonalne, nastrojowe oświetlenie LED-owe, zamontowane poniżej dolnej krawędzi mebli kuchennych. We wnętrzu zastosowano zresztą wyłącznie diody LED. Dwie lampy główne, cztery lampki do czytania i dwa ruchome źródła światła pod dachem zapewniają najlepszą możliwą iluminację.
 
Moduł kuchenny składa się z dużej, samozamykającej się, dwóch mniejszych, samozamykających się szuflad, które można otwierać także po rozłożeniu łóżka, oraz dużego schowka z przesuwnymi drzwiami. Dwa palniki gazowe i zlew zasłaniają łatwe do czyszczenia pokrywy wykonane z odpornego na uderzenia szkła – gdy są podniesione, przepuszczają światło dostające się przez okno. W tylnej części kabiny podróżujący mają do dyspozycji dużą garderobę z przesuwnymi drzwiami, drążek na wieszaki oraz podświetlane, składane lustro.
 
Aby wygospodarować dodatkową przestrzeń, rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem jest przymocowany do modułu kuchennego i przesuwa się na szynie. Zmieszczą się przy nim nawet cztery osoby – dwie na kanapie, a dwie na przednich siedzeniach, które można obracać o 140 (fotel kierowcy) oraz 180 stopni (fotel pasażer). Po złożeniu stół zajmuje pionową pozycję obok kanapy.
 
Aneks kuchenny jest w pełni wyposażony – ma dwa palniki gazowe, zlew i lodówkę kompresorową o pojemności 40 l i temperaturze chłodzenia do -20 st. Celsjusza. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 l, a na ścieki – 40 l. Oba są znacznie większe niż w poprzedniku. Zamontowano je we wnętrzu, są więc chronione przed mrozem.
 
Panel z wyświetlaczem na konsoli centralnej informuje o zapełnieniu obu zbiorników i poziomie naładowania akumulatora. Zależnie od temperatury otoczenia i sposobu eksploatacji, energia zgromadzona w dodatkowym akumulatorze może wystarczyć nawet na trzy dni. W kuchni zainstalowano gniazdo 230 V, w kabinie są też dwa porty USB oraz dodatkowe gniazda 12 V.
 
Marco Polo oferuje dodatkowe schowki w postaci górnej konsoli oraz wyjmowanej, dużej szuflady pod tylną kanapą. Mieszczą się tam większe przedmioty, takie jak zabawki lub sprzęt sportowy. Przedłużenie łóżka można wykorzystać jako dodatkowy poziom załadunku. Do przewożenia dodatkowego bagażu służą szyny na dachu, umożliwiające mocowanie nart, boksów dachowych lub systemu Translift, służącego na przykład do transportu kajaków. Te same szyny pozwalają na instalację odłączanej markizy.
 

Układ wentylacji – wydajny i inteligentny

Opcjonalna klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, którą można zamówić w zastępstwie standardowego systemu TEMPMATIC, zapewnia każdemu z podróżujących odpowiedni komfort i samopoczucie. W zakresie trybu automatycznego ustanawia ona nowe standardy, jeśli chodzi o dostosowanie się do indywidualnych wymagań pasażerów. Po raz pierwszy w segmencie do wyboru są trzy programy, różniące się natężeniem strumienia powietrza i jego dystrybucją: FOCUS, MEDIUM oraz DIFFUSE. Kolejna nowość to czujnik nasłonecznienia, automatycznie regulujący temperaturę w kabinie. Jeśli wykrywa on bardziej intensywne promieniowanie słoneczne, samoczynnie zwiększa nadmuch i obniża temperaturę wentylacji po stronie pojazdu, po której zidentyfikowano większe nasłonecznienie. Funkcja ta przydaje się zwłaszcza podczas jazdy w korkach. Klimatyzacja THERMOTRONIC ma również zintegrowany czujnik wilgotności i automatyczny obieg zamknięty, działający w oparciu o sygnał GPS – uruchamia się on np. po wjechaniu do tunelu.
 
Działanie klimatyzacji THERMOTRONIC obejmuje trzy strefy kabiny, a do jej obsługi służy panel wentylacji na desce rozdzeilczej lub kontroler. Na życzenie dostępna jest osobna konsola do sterowania wentylacją w tylnej części wnętrza. Sposób dystrybucji powietrza jest automatycznie dostosowany do ustawień systemu z przodu i trybu działania. Po uruchomieniu ogrzewania powietrze jest kierowane na przestrzeń na nogi i na dach, a w ramach chłodzenia trafia wyłącznie pod dach.
 
Standardowe ogrzewanie pomocnicze ciepłym powietrzem z funkcją ogrzewania na postoju zapewnia przyjemną temperaturę w kabinie w upalne lub chłodne wieczory. System działa niezależnie od silnika pojazdu, a jego uruchomienie można zaprogramować z wyprzedzeniem na centralnym panelu sterowania. Na życzenie oferowane jest także zdalne sterowanie.

Napęd i podwozie
 
Wydajność, dynamika i komfort jazdy – na równi z autami osobowymi

Nowe Marco Polo łączy stylowy design i maksymalną elastyczność z komfortem oraz dynamiką samochodu osobowego. Nowoczesne, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne legitymują się wzorową wydajnością, a bezkonkurencyjne właściwości jezdne zapewnia zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną regulacją tłumienia, zależną od warunków na drodze, układ na obie osie 4MATIC oraz najnowszej generacji system ADAPTIVE ESP® z licznymi funkcjami wspomagającymi. Lekko pracujący układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem również przyczynia się do zbalansowanego prowadzenia Marco Polo.
2,1-litrowy silnik wysokoprężny z dwustopniowym turbodoładowaniem jest dostępny w trzech wersjach mocy. Podstawowa Marco Polo 200 BlueTEC d osiąga 100 kW (136 KM) i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a druga w kolejności Marco Polo 220 BlueTEC d – odpowiednio, 120 kW (163 KM) i 380 Nm. Ze średnim zużyciem na poziomie jedynie 6,0 l/100 km, pod względem oszczędności wariant 220 BlueTEC d nie ma sobie równych w segmencie.
Topowa odmiana Marco Polo 250 BlueTEC d rozwija 140 kW (190 KM) i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a przy tym zużywa średnio zaledwie 6,2 l/100 km. W fazie gwałtownego przyspieszania oddaje kierowcy dodatkowe 10 kW i 40 Nm, co w rezultacie daje 150 kW (204 KM) i 480 Nm. Marco Polo 250 BlueTEC przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s.