Mercedes-Benz

Nowy Mercedes-Maybach Klasy S

Nowa definicja luksusu

Od chwili wprowadzenia na rynek w 2015 r. na całym świecie dostarczono ok. 60 000 egzemplarzy Mercedesa-Maybacha Klasy S. W 2019 r. model znalazł rekordową liczbę nabywców – było ich ok. 12 000. W Chinach zanotował wówczas dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży. Oprócz Państwa Środka głównymi rynkami zbytu limuzyny w ostatnich latach były: Rosja, Korea Południowa, USA i Niemcy. Nowy Mercedes-Maybach Klasy S stanowi kontynuację tego sukcesu – łączy w sobie perfekcję i zaawansowane rozwiązania zaprezentowanego niedawno flagowego modelu Mercedes-Benz z ekskluzywnością i tradycją marki Maybach. Rozstaw osi o 18 cm większy niż w długiej wersji Klasy S w całości przypada podróżującym z tyłu. Standardowe fotele Executive i pakiet szoferski sprawiają, że tylna część kabiny może być wygodnym miejscem do pracy – lub do odpoczynku. Nie brakuje tu również ekskluzywnych detali, takich jak obfite drewniane wykończenia z tyłu oparć przednich foteli oraz pomiędzy siedzeniami z tyłu. Na niektórych rynkach sprzedaż Mercedesa-Maybacha Klasy S rozpocznie się przed końcem tego roku. W ofercie w Niemczech model pojawi się wiosną 2021 r. W USA i Chinach pierwsi klienci otrzymają zamówione egzemplarze w kwietniu 2021 r. W Europie pierwsze auta trafią do salonów latem 2021 r.

Wnętrze: mnóstwo przestrzeni i imponujący komfort z tyłu

Wnętrze Mercedesa-Maybacha Klasy S bazuje na rewolucyjnym wzornictwie kabiny nowego Mercedesa Klasy S. Architektura deski rozdzielczej, konsoli środkowej i podłokietników zdaje się unosić w przestrzeni. Cyfrowy luksus harmonijnie łączy się tu z analogowym. W kabinie może znajdować się do pięciu ekranów. Standardowe wyposażenie obejmuje 12,8-calowy centralny wyświetlacz OLED pełniący funkcję nowoczesnego centrum sterowania. Na życzenie dostępny jest 12,3-calowy wyświetlacz 3D dla kierowcy, z trójwymiarową prezentacją wskazań oraz efektem głębi. Szczególny status limuzyny Mercedes-Maybach podkreśla charakterystyczny wygląd wyświetlacza kierowcy w widoku Exclusive: obramowanie zegarów ma wtedy „firmowy” kolor różowego złota. Ten sam odcień jest używany do aktywnego nastrojowego oświetlenia (opcja) z inteligentną komunikacją działania funkcji komfortu i bezpieczeństwa. Łącznie kameralne oświetlenie kabiny korzysta z 253 diod LED. W Maybachu ma dwa nowe motywy kolorystyczne: w odcieniach różowego złota i bieli oraz ametystowym. Pojawiła się też dodatkowa funkcja w postaci powitalnego pokazu świetlnego we wnętrzu dla podróżujących z tyłu. Ponadto swoją premierę w Mercedesie-Maybachu świętuje adaptacyjne tylne oświetlenie, które w kilku względach odpowiada preferencjom pasażerów: oprócz jasności można regulować rozmiar i kierunek wiązki światła. Użytkownik ma również do dyspozycji szeroki zakres ustawień pomiędzy precyzyjnie skupionym oświetleniem przeznaczonym do pracy a rozproszonym światłem nadającym się do odpoczynku.

Na pokładzie nie brakuje przejawów „klasycznego” luksusu: tylne strony oparć przednich foteli zdobią obszerne wykończenia z wysokiej jakości drewna. W przypadku pakietu First Class dla podróżujących z tyłu podobne elementy znajdują się pomiędzy tylnymi siedzeniami.

Rozstaw osi o 18 cm większy niż w przypadku długiej wersji Mercedesa Klasy S (3396 wobec 3216 mm) w pełni premiuje pasażerów tylnej części kabiny. Oto zestawienie kluczowych wymiarów:

Na profil Mercedesa-Maybacha Klasy S jako samochodu do jazdy z szoferem wyraźnie wskazują standardowe tylne fotele Executive po lewej i prawej stronie oraz pakiet szoferski. Pasażer ma możliwość niezależnej regulacji siedziska i oparcia. Rozłożenie podnóżka zintegrowanego z przednim fotelem i elektrycznie wysuwanej podpórki nóg pozwala stworzyć ciągłą, wygodną powierzchnię do leżenia lub snu. W porównaniu z poprzednią generacją zakres regulacji podpórki zwiększono o ok. 50 mm. Kolejne nowości to funkcja masażu łydek oraz ogrzewanie karku i ramion dla pasażerów z tyłu.

System informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jest jeszcze bardziej osobisty i intuicyjny w obsłudze. W nowej Klasie S zadebiutowała druga generacja MBUX-a. Jego unikalną cechą jest połączenie z szeroką gamą systemów i danych z czujników pojazdu. Doskonałej jakości wyświetlacze, częściowo w technice OLED, jeszcze bardziej ułatwiają sterowanie funkcjami auta.

Na życzenie Mercedes-Maybach Klasy S może być wyposażony w Asystenta wnętrza MBUX dla pasażerów z tyłu. „Odgaduje” on liczne zamiary podróżujących – rozpoznaje kierunek spojrzenia i śledzi gesty rąk oraz mowę ciała, w zależności od sytuacji pomagając w automatyzacji obsługi funkcji pojazdu. Mercedes-Maybach Klasy S jest w stanie rozpoznać ruchy i gesty osób siedzących z tyłu za pomocą umieszczonych w podsufitce kamer laserowych 3D. Asystent wnętrza MBUX automatycznie „podaje” pas bezpieczeństwa, gdy rozpozna zamiar sięgnięcia po niego na podstawie ruchów rąk pasażera. Przy okazji rozszerzono zakres działania funkcji ostrzegania przy wysiadaniu, która jest teraz w stanie zarejestrować także to, że pojazd zamierza opuścić osoba podróżująca z tyłu.

Udoskonalone silniki zapewniają efektywne oddawanie mocy

Jednostki napędowe Mercedesa-Maybacha Klasy S pochodzą z oferty Mercedes-Benz i są częściowo wspomagane elektrycznie. Elektryfikacja jest realizowana za pomocą rozrusznika zintegrowanego z alternatorem drugiej generacji (ISG). Zapewnia on dodatkowy „zastrzyk” mocy (tzw. funkcja boost, do 15 kW/20 KM), ułatwia efektywne „żeglowanie” podczas jazdy ze stałą prędkością, sprawia, że system start/stop działa jeszcze płynniej i ogólnie poprawia efektywność układu napędowego.

Do ISG przystosowano działanie udoskonalonej przekładni 9G-TRONIC. Silnik elektryczny, energoelektronika i chłodnica skrzyni biegów zostały teraz przeniesione do wnętrza przekładni/zamontowane na niej. Dzięki ISG udało się wyeliminować cały dwuczęściowy napęd pasowy – zastosowano bowiem elektryczną sprężarkę klimatyzacji. Oznacza to, że nawet przy wyłączonym silniku (fazy start/stopu i żeglowania) wnętrze można skutecznie klimatyzować. Standardowa specyfikacja obejmuje napęd na wszystkie koła.

Zawieszenie: komfort w połączeniu z zaskakującą zwinnością

Seryjne wyposażenie obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z ciągłą regulacją tłumienia ADS+. Korzystając z trybów jazdy dostępnych w ramach systemu DYNAMIC SELECT, kierowca może indywidualnie modyfikować charakterystykę pracy zespołu napędowego, ESP®, zawieszenia i układu kierowniczego. DYNAMIC SELECT oferuje specjalny tryb jazdy MAYBACH, całkowicie skoncentrowany na komforcie.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu i którą taryfę wybrać?

W przypadku jednego i drugiego pytania odpowiedź brzmi: to zależy.

Jeśli zdecydujemy się na ładowanie auta przeważnie w nocy, najlepszym wyborem będzie taryfa G12. W optymalnej sytuacji za naładowanie EQC do pełna zapłacimy wtedy zaledwie 37,80 zł. Z kolei, jeśli zasięg takiego pełnego ładowania starcza nam np. na tydzień kręcenia się po mieście i ładowarki potrzebujemy tylko co weekend, to taryfa G12w będzie jeszcze ciekawszym wyborem, bo każde ładowanie będzie oznaczało wydatek tylko 27 zł.

W przypadku kiedy ładujemy auto o różnych porach i nie chcemy się zastanawiać, czy akurat teraz zapłacimy więcej czy mniej - taryfa G11 będzie dużo lepszym wyborem, bo tutaj kwota na fakturze za pojedyncze ładowanie zawsze będzie stała i wyniesie ok. 50 zł.

Trochę mniej rozmyślania będzie w przypadku hybryd plug-in. Mają one dużo mniejsze akumulatory, przez co czas potrzebny na naładowanie ich w pełni liczy się w pojedynczych godzinach i dużo łatwiej trafić na okres taniej energii. Również i tutaj można liczyć jednak na spore oszczędności - przykładowo przy ładowaniu w nocy w taryfie G12 zapłacimy za naładowanie A 250 e do pełna ok. 5 zł. Gdybyśmy robili to w taryfie G11, koszt wyniósłby ok. 10 zł - niemal dwukrotnie więcej. Przy ładowaniu ze zwykłego gniazdka (w tej sytuacji nie musimy inwestować w wallboxa) nie zmieścimy się tylko w "tanim" prądzie, dlatego możemy założyć, że koszt naładowania  A 250 e wyniesie 7 zł.

Zdecydowanie warto więc zastanowić się przed zakupem samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in, kiedy i jak planujemy ją ładować. I w odpowiedni sposób dobrać odpowiadającą naszym potrzebom taryfę.

Komfort akustyczny: niezwykle skuteczna izolacja od hałasów i wibracji

Nowa luksusowa limuzyna notuje jeszcze lepszy poziom niwelacji niepożądanych hałasów, drgań i wibracji (NVH) niż najnowsza generacja Klasy S. Szerzej zakrojone zabiegi z zakresu ograniczenia NVH miały na celu głównie zwiększenie komfortu podróżujących z tyłu – np. w obszarze tylnych nadkoli zastosowano dodatkową piankę absorbującą. Ponieważ okna w słupkach C znajdują się blisko głów pasażerów, wykonano je z grubszego, laminowanego szkła. Na życzenie dla Mercedesa-Maybacha dostępne są zoptymalizowane pod kątem hałasu opony z tłumikami z pianki.

W nowym modelu producent po raz pierwszy zastosował aktywną kompensację hałasu (AFGK). System ten redukuje niepożądane odgłosy o niskiej częstotliwości, emitując dźwięki przeciwne w fazie. Służą do tego głośniki basowe wysokiej klasy nagłośnienia przestrzennego Burmester® 4D.

Bezpieczeństwo: większy zakres ochrony przed i w trakcie wypadku

Projektując Mercedesa-Maybacha Klasy S, szczególną uwagę zwracano na bezpieczeństwo podróżujących w tylnej części kabiny. Świadczy o tym innowacyjna tylna poduszka powietrzna (wyposażenie opcjonalne), która podczas ciężkich zderzeń czołowych może znacznie zmniejszyć obciążenia działające na głowy i szyje pasażerów zapiętych pasami bezpieczeństwa, podróżujących na zewnętrznych tylnych siedzeniach. W nowym Mercedesie-Maybachu Klasy S osoby siedzące z tyłu mogą po raz pierwszy korzystać z automatycznego „przedłużacza” pasa bezpieczeństwa, który w pośredni sposób zachęca do zapięcia pasa i ułatwia ten proces. Przedłużacz pasa jest zintegrowany z regulowanym oparciem fotela Executive, dzięki czemu zawsze znajduje się we właściwej pozycji.